Deklaracja Dostępności

Teatr Wielki w Łodzi zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej BIP Teatru Wielkiego w Łodzi.

Data publikacji strony internetowej: 2015-04-09
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2023-12-30

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:

  • brak napisów przy materiałach multimedialnych
  • brak audiodeskrypcji dla osób niedosłyszących przy materiałach multimedialnych


Oświadczenie sporządzono dnia: RRRR-MM-DD.

Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

Strona internetowa nie jest wyposażona w skróty klawiaturowe, które mogłyby wchodzić w konflikt z technologiami asystującymi (np. programy czytające), systemem lub aplikacjami użytkowników.

Można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Iwona Marchewka,  strona@teatr-wielki.lodz.pl Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu.

Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.

Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.

W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Link do strony internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich.

Teatr Wielki w Łodzi
Plac Dąbrowskiego  
90-249 Łódź

Do budynku prowadzą: wejście główne od strony południowej Placu Dąbrowskiego;

wejście służbowe od ulicy Jaracza;

Pochylnia dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich znajduje się po wschodniej stronie Placu Dąbrowskiego i prowadzi do wejścia głównego.
Teatr Wielki w Łodzi nie dysponuje miejscami parkingowymi. Przy budynku opery znajduje się parking miejski z miejscami dla osób z niepełnosprawnością. Od najbliższego miejsca parkingowego usytuowanego przy Placu Dąbrowskiego (od strony Sądu Okręgowego w Łodzi) do wejścia głównego do budynku odległość wynosi ok 45 metrów (do pochylni - około 50 metrów).
Drzwi wejściowe są przeźroczyste i nie są kontrastowo oznaczone, otwierają się na zewnątrz. Szerokość otworu wejściowego wynosi 90 centymetrów. Teatr dysponuje toaletami dostosowanymi do potrzeb osób poruszających się na wózkach przy Scenie Kameralnej (poziom 0), szatni (poziom 1), foyer i widowni sceny głównej (poziom 2), balkonie (poziom 3).
Budynek opery wyposażony jest w windę przystosowaną dla osób z niepełnosprawnością ruchową, a także dla osób niedowidzących i niewidomych. Winda posiada oznaczenia w języku Braille’a oraz interkom przywoławczy.
W budynku Teatru nie ma pętli indukcyjnych, oznaczeń w alfabecie Braille’a ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Skorzystanie z tłumacza języka migowego wymaga wcześniejszego uzgodnienia. Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Pracownicy Teatru zapewniają osobom ze szczególnymi potrzebami pomoc w poruszaniu się po Teatrze. Ze względu na specyfikę techniczną widowni i bezpieczeństwo, miejsce dla wózków inwalidzkich jest wyznaczone w przestrzeni pomiędzy parterem i amfiteatrem. Rezerwacji miejsc można dokonać telefonicznie w Biurze Obsługi Widzów na minimum 3 dni przed spektaklem. W celu zapewnienia jak najlepszej obsługi w trakcie spektaklu prosimy o wcześniejszy kontakt z Biurem Obsługi Widza pod numerem 42 633 31 86 lub mailowo pod adresem: widz@teatr-wielki.lodz.pl, w godzinach pracy biura, tj.: 8:00-16:00.

Nasz serwis BIP został zaprojektowany zgodnie ze standardem WCAG 2.1 tak, aby był możliwy do obsłużenia dla jak najszerszej grupy użytkowników, niezależnie od używanej technologii, oprogramowania lub posiadanej dysfunkcji ( test).

Serwis jest zgodny ze standardami W3C:

  • HTML5
  • WCAG 2.1 (minimum AA)

Serwis spełnia wszelkie normy Europejskie zawarte w dokumentach:

Unii Europejskiej:

  • Deklaracja Ministrów z 11 czerwca 2006 r.
  • Inicjatywa i2010
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r.

ONZ: Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych

Serwis jest w pełni rozpoznawalny przez programy czytające dla osób niewidomych Window-Eyes, JAWS czy NVDA.

Obsługa serwisu możliwa jest zarówno przy pomocy myszki. jak i wyłącznie samej klawiatury (przy użyciu klawiszy Tab , Shift + Tab , Enter i strzałek kierunkowych)

Serwis jest wyposażony w mechanizmy ułatwiające przeglądanie treści przez osoby niedowidzące:

  • Zmiana wielkości czcionki,
  • Zmiana odstępów w tekście (między znakami, słowami, liniami),
  • Zmiana kontrastu.

Na wszystkich stronach znajduje się wyszukiwarka.

Serwis został zbudowany w oparciu o metodę „Responsive Web Design”, w skrócie RWD. Metoda ta sprawia, że serwis automatycznie dostosowuje wyświetlanie do rozdzielczości oraz wielkości ekranu.

Nie wymaga powiększania, ani przewijania w kierunku poziomym.

W urządzeniach takich jak tablety, smartfony, telefony komórkowe serwis jest znacznie bardziej czytelny i przyjazny w obsłudze.

certyfikat dostępności Jednostka Bez Barier

Certyfikat przyznany w następstwie przeprowadzonego audytu *) potwierdza wysoki stopień dostępności cyfrowej serwisu BIP dla osób niepełnosprawnych: niedowidzących oraz niewidomych i ociemniałych, a także osób z innymi typami niepełnosprawności (ruchowymi, słuchowymi, poznawczymi).


*) Niniejszy Certyfikat „Jednostka Bez Barier” potwierdza zgodność aplikacji (systemu strony BIP) z Ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, a także ze standardem WCAG 2.1 (na poziomie minimum AA). Nie informuje o poziomie dostępności wszystkich treści publikowanych przez: Teatr Wielki w Łodzi.